0

Сред най-вълнуващите и тайнствени ритуали по нашите земи, който носи плодородие,
лекува и гони зли демони са русалските игри. Те се изпълняват в Северна България
през т. нар. Русалска неделя, Русалска седмица или Самодивска неделя – седмицата,
която започва от празника Св. Дух, точно 51 дни след Великден, когато душите на
мъртвите, „пуснати“ на Великден, се прибират. Вярва се, че това е времето на самодивите
и русалийките (наричани още русалки, русале, русанки и русалии), които идват в
човешкия свят по Спасовден, празнуват и се веселят с песни и хорà.

Според народните представи те са невидими, двойствени същества – понякога са
нечисти вредоносни сили, друг път лекуват хората. В Северна България е разпространено
поверие, че русалийките, които били душите на млади починали девойки, най-вече
удавници, като бели пеперуди прелитали отвъд Дунава. Вярва се, че през Русалската
седмица душите на умрелите обитават свободно по земята, че тогава няма граница
между небето и земята, че небето се е отворило или че Св. Богородица се е смилила
над душите на починалите и ги е пуснала от „пъклото“. Затова и периодът се счита
от народа за особено опасен.

За да се предпазят от тях, хората окичват вратите и прозорците на къщите и носят
в дрехите си пелин, чесън, орехова шума и всякакви „самодивски“ билки: лайка,
босилек и най-вече росен. През цялата седмица, особено на „опасните дни“, не се
работи нито вкъщи, нито на полето, за да не падат гръмотевици и градушки и да
не унищожават реколтата. Затова през тази седмица хората спазват различни забрани:
да не работят, да не спят през деня и особено да не ходят сами из горите и полята.
Ако случайно попаднат на русалийки, ако нагазят в техните извори, трапези или
хорища, ще бъдат наказани със страшната русалска болест. Болните от нея получават
припадъци, полудяват, залиняват и често умират. Но русалската и самодивска болест
и всички други „незнайни“ и нелечими болести, можели да се изцерят с ритуален
танц, който се изпълнява от мъжки дружини, наричани русалии и калушари. Вярва
се, че те техните русалски игри прогонват болестите от къщите и осигуряват богата
реколта.

Всяка дружина избирала свой водач – ватафин, който познавал добре свойствата
на чародейните билки, знаел заклинанията и баянията при лекуване на русалската
болест. Водачът избирал мъжете за дружината си, които трябвало да бъдат здрави,
издръжливи, честни, пъргави и добри играчи и да могат да пазят тайна. Качества,
които са им нужни, за да могат да се справят с изпълнението на лечителския ритуал,
който не е по силите на всеки. За да бъдат посветени, русалиите първо се обучават,
после постят определено време, полагат клетва и минават през специална церемония,
която им дава право да упражняват „занаята”. Обикновено ватафлъкът се предава
от баща на син в няколко определени семейства и неговите тайни се крият старателно
от външни очи.

През Русалската седмица, русалците или русалиите са непрекъснато заедно, те не
нощуват в домовете си, не говорят с никого, не се кръстят и вода не газят. Всички
тези забрани са знаци за особеното, гранично състояние, в което се намират – между
човешкия свят и отвъдното. Именно в тази „гранична зона” те могат да се срещнат
със съществата, предизвикали болестта и да ги победят, за да излекуват пострадалия.

Макар да са с обичайното си всекидневно облекло, мъжете носят някои атрибути:
държат специални шарени тояги, в които са скрити самодивски билки, калпаците им
са окичени с билки, а по краката и тоягите им има метални махмузи и звънчета,
отмерващи всяко тяхно движение. Имат и знаме от бял ленен плат: в краищата му
се зашиват пак магически билки и се осветява със специален ритуал. В него е силата,
която омайва, омагьосва, лекува или уморява човек. Знамето никой не може да го
пипа, носи го само ватафинът. Други важни атрибути за лечението са гърне с вода
и билки и паница с оцет, чесън, които се носят от водача. Както и при други ритуали,
музиката има важна роля, за да се осъществи контактът с „отвъдния” свят. Русалиите
винаги се придружават от свирач на гъдулка, цигулка, кавал, гайда или свирка.

Калушарите изпълняват няколко функции. От една страна, те обикалят селата и играят
за здраве и плодородие, по подобие на кукерите или лазарките. От друга страна
се борят с демонични същества – ако в някой човек се е заселил зъл дух, наричан
още калуш, или го е „ударила“ русалка, те ги прогонват и лекуват човека. Най-забележителни
обаче са лечителските ритуали, които мъжете – русалии изпълняват. Когато се извършва
ритуалът за лечение, болният ляга на земята върху черга, а до него се поставя
гърнето с билките. Русалиите започват да танцуват в кръг около него, а ватафинът
със знамето и паницата в ръце остава извън кръга и ръководи останалите. Отначало
темпото е по-бавно, после се забързва и играта на мъжете става по-буйна.

Според разказите на самите участници, те изпадат в особено състояние, близко
до транса и хипнозата – захласване. По знак на водача си калушарите вдигат болния
заедно с чергата и го раздрусват, после го прескачат, а ватафинът го разтрива
с оцета от паницата, дава му да пие от нея и го ръси с вода от гърнето. Тогава
музикантите засвирват специалната русалска мелодия, която е кулминацията на ритуала.
Ватафинът удря с тоягата си гърнето и то се пръсва на парчета, като напръсква
присъстващите с чудодейната вода. В този миг болният трябва да скочи на крака
и да побегне – смята се, че вече е оздравял. Побягват и русалиите, с изключение
на един или двама, които припадат, сякаш болестта се е пренесла върху тях. Останалите
се връщат и се заемат бързо да ги свестят, защото се смята, че ако се забавят,
припадналите изстиват и умират. В края на Русалската седмица, калушарите отиват
на църковно причастие и изпълняват специални обредни, за да се върнат в предишния
си социален статус.

Днес местата, на които тези обичаи са запазени, са малко. Но загадъчните русалийки
са останали в поетичния свят на народното творчество, на тях са посветени много
предания, легенди, поверия и песни. На събори някои самодейни състави от Северна
България показват възстановки на обичая и до днес той може да бъде видян в с.
Златия, с. Хърлец, с. Лиляче и др. Той продължава да предизвиква вълнението и
любопитството на публиката със своята мистичност, която и учените все още не могат
да разбулят.

Автор: Снежина Стойнова

Редакция на текста: Михаела Будимирова Виденова – Институт по етнология и фолклористика
с етнографски музей – БАН.

Източник: УЧИТЕЛИ


Харесайте и Споделете с вашите приятели!

0
admin

0 Comments

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *